Vormgeven aan organisatieverandering
Wat moet er worden geregeld zodat digitale zorg in een pilotfase kan worden gebruikt? Wat heeft de gebruiker nodig om deze verandering aan te gaan? En wat is er nodig voor een succesvolle samenwerking met collega's?
Onderzoek zowel individuele als collectieve meningen en gewoonten. Bespreek deze zaken met gebruikers over de volgende onderwerpen:
- Wat vinden we kwalitatief goede zorg door middel van digitale zorg?
- Wanneer bieden we het wel/niet aan, wanneer standaard?
- Welke ethische aspecten zijn er en hoe gaan we hiermee om?
- Welke werkafspraken en –processen zijn nodig voor structureel en eenduidig gebruik van de digitale zorg?
- Wat betekent dit voor de huidige processen?
- Welke gewoonten zijn ondersteunend en welke belemmerend? Hoe leren we deze aan/ af voor structureel gebruik van digitale zorg?
- Welke vaardigheden moeten we aanleren en welke ondersteuningsstructuur (intervisie) moeten we organiseren?
- Welke vaardigheden (discipline, lees- of schrijfvaardigheid) en/ of randvoorwaarden zijn nodig voor cliënten?
- Hoe wordt de digitale zorg geïntroduceerd bij cliënten en welke begeleiding heeft de cliënt verder nodig?
- Met wie moeten we binnen deze organisatie nog meer samenwerken (ICT, communicatie, privacy, andere projecten met raakvlakken etc.)?