Evaluatie
Kwaliteitsbewaking kan alleen worden bereikt door regelmatig en zorgvuldig te evalueren. Evalueer niet alleen het nieuwe product of de dienst, maar ook het proces (werkprocedures, kwaliteit, klantbeleving en persoonlijke prestaties). Doe dit samen met verschillende gebruikers en belanghebbenden, en zo mogelijk niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief. Hieronder volgen enkele voorbeeldvragen per evaluatiecategorie:
Productevaluatie
- Is het product gebruiksvriendelijk, stabiel, snel, in begrijpelijke taal en biedt het gebruikers meerwaarde in de dagelijkse praktijk?
Procesevaluatie
- Werkt wat we hebben bedacht?
- Hoe ervaart de cliënt de kwaliteit van de geleverde de zorg?
- Hoe ervaart de medewerker de uitvoerbaarheid van zijn werk?
- Wat is er nodig om tot (nog) meer kwaliteit te komen?
- Is het werkproces voldoende ingepast in het methodisch kader en aangepast aan de dagelijkse praktijk?
- Is iedereen voldoende toegerust met kennis en vaardigheden?
- Is iedereen voldoende geïnformeerd en volwaardig betrokken?
- Is in tijd en tempo voldoende rekening gehouden met gebruikers?
- Zijn de gestelde doelen en ambities behaald?