Conceptontwikkeling
Bekijk nu, op basis van de geprioriteerde belangen en behoeften, welke (technologische) middelen passen bij jouw vraagstuk. Dit vormt het fundament van de nieuwe dienstverlening en hoe deze georganiseerd wordt.
Het gaat hierbij om welke fases, stappen en concrete acties worden onderscheiden en welke mensen en ondersteunende middelen hierbij worden ingezet. De inhoud van het concept levert concrete input voor de planningsfase.
Het pijnpunten-model van Rachel Botsman identificeert 5 pijnpunten die de grootste aanleiding gaven voor disruptieveĀ innovatie.
Pijnpunten
- Bij complexe ervaringen gaat het bijvoorbeeld om complexe processen.
- Verspilling:Ā tijd, middelen en capaciteiten.
- Gebrek aan vertrouwen: wantrouwen door fraude, onduidelijke communicatie, onbegrijpelijke voorwaarden en constructies.
- Overbodige tussenlagen: tussenpersonen of onnodige stappen of acties die iemand prima zelf kan doen.
- Beperkte toegang:Ā beperkte openingstijden, gebruikersvoorwaarden, afhankelijkheden van tijd en plaats, maar ook om hoge kosten of de vereiste kennisĀ omĀ een product of dienst te gebruiken.
Met het model kun je nagaan welke gemeenschappelijke triggers voor innovatie ook van toepassing zijn op jouw organisatie. Daarna kun je proberen het om te draaien door precies het tegenovergestelde te doen. Bijvoorbeeld: als klanten jouw diensten als complex ervaren, innoveer dan door de diensten extreem eenvoudig te maken.
Wil je voorbeelden lezen? Bekijk hoe organisaties innoveerden op basis van probleemgebieden in de White paper Disruptie in de Zorg van Bureau Wisselstroom.