Conceptontwikkeling

Bekijk nu, op basis van de geprioriteerde belangen en behoeften, welke (technologische) middelen passen bij jouw vraagstuk. Dit vormt het fundament van de nieuwe dienstverlening en hoe deze georganiseerd wordt.

Het gaat hierbij om welke fases, stappen en concrete acties worden onderscheiden en welke mensen en ondersteunende middelen hierbij worden ingezet. De inhoud van het concept levert concrete input voor de planningsfase.

Het pijnpunten-model van Rachel Botsman identificeert 5 pijnpunten die de grootste aanleiding gaven voor disruptieveĀ innovatie.

Afbeelding van het pijnpunten-model van Rachel Botsman.

Pijnpunten

Met het model kun je nagaan welke gemeenschappelijke triggers voor innovatie ook van toepassing zijn op jouw organisatie. Daarna kun je proberen het om te draaien door precies het tegenovergestelde te doen. Bijvoorbeeld: als klanten jouw diensten als complex ervaren, innoveer dan door de diensten extreem eenvoudig te maken.

Wil je voorbeelden lezen? Bekijk hoe organisaties innoveerden op basis van probleemgebieden in de White paper Disruptie in de Zorg van Bureau Wisselstroom.