Hoe implementeren?
Bij het bepalen van de beste aanpak voor jouw innovatie, is het waardevol om verschillende vormen te overwegen. De vormen die tot dusver zijn toegepast bespreken we hieronder.
De top-down en planmatige aanpak
Bij deze benadering kies je voor een rationele, gestructureerde 'push'-methode. Het initiatief komt vaak voort uit nieuwe inzichten, of methodes die het management wil invoeren. Deze aanpak heeft een duidelijk startpunt voor de implementatie en wordt opgebroken in heldere stappen.
De Bottom-up en Participatieve Benadering
Deze methode wordt gedreven door behoefte aan verandering vanaf de werkvloer, of vanuit het oogpunt van de cliënt. In dit geval is het startpunt voor verandering vaak niet eenduidig. Communicatie en feedback tussen medewerkers en afdelingen bepalen uiteindelijk of de verandering plaatsvindt. Je stelt bij deze aanpak de eindgebruiker centraal (die mensen die het moeten gaan doen). De verschillende fasen en activiteiten van het implementatieproces - ontwikkelen, testen, verspreiden en invoeren – lopen bij deze aanpak vaak door elkaar en soms parallel.
Geleerde lessen van jouw voorgangers:
- Begin altijd met het vaststellen van een behoefte. Het gaat er niet om wat jouw nieuwe technologie doet, maar of mensen er behoefte aan hebben, en of het zorgsysteem het zal vergoeden.
- Overtuig belangrijke personen of partijen binnen je doelgroep van de meerwaarde van jouw innovatie, waaronder waarschijnlijk diverse groepen mensen - van patiënten tot artsen.
- Bepaal wie de kosten van jouw innovatie gaat dragen: de patiënt/consument, de zorginstelling, de verzekeraar, of de overheid. Vergeet ook niet dat de door ons beschreven routes, geen vooraf dichtgetimmerde stappenplannen zijn.
- Verkoop jouw innovatie (of het plan ervoor) vanaf het begin alsof je het morgen al kunt leveren! Ken je doelgroep en de prijs van je product: investeer in goede marketing.
- Toets je aannames over de behoefte die je denkt te bedienen met jouw innovatie, door gesprekken te voeren met alle betrokken partijen (jij als ondernemer, de zorgverlener, de patiënt en de financier).
- Zorg dat de logistiek en de kwaliteitsaspecten van jouw innovatie op orde zijn. Besteed dit uit wanneer het niet jouw expertise is en schakel een externe partner in.