Welk onderzoek doen?
Wil je als zorgvernieuwer je innovatie duurzaam in de zorgpraktijk implementeren? Vergroot dan je kans op succes door onderzoek te (laten) doen op de onderstaande drie gebieden.
Tips en tools uit de praktijk
Goede en betrouwbare bewijslast
Weet goed welke informatie je precies moet verzamelen (en voor wie) voor de goede bewijslast en bij welke partijen je deze kunt verzamelen.
Denk goed na over de bewijslast die nodig is om je stakeholders stakeholders (patiënten/cliënten, beroepsgroep, zorginkoper, zorgverleners dus (para)medici, verpleegkundigen, verzorgenden, etc.) te overtuigen. Doe hierin geen aannames op basis van reeds gedane onderzoeken maar verifieer bij je stakeholders welk onderzoek en welke resultaten hen zullen kunnen overtuigen. Bespreek wat in jouw geval de beste onderzoeksmethode is. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je onderzoek niet voldoende overtuigingskracht heeft. Maak, vooral in het begin, zo mogelijk ook gebruik van invloedrijke ambassadeurs en mensen die graag iets willen veranderen.
Effect van je innovatie
Indien je tijdens je onderzoek grote groepen mensen nodig hebt om het effect van je innovatie vast te stellen, moet je je afvragen of dit effect wel groot genoeg is.
Krab jezelf nog eens goed achter de oren wanneer blijkt dat je grote groepen mensen – honderden - nodig hebt om het effect van je innovatie betrouwbaar aan te tonen. Het effect van je innovatie is dan wellicht te klein om interessant te zijn voor de partij die je zorginnovatie in de praktijk moet gaan betalen. Of het is alleen interessant voor een specifiekere groep mensen.
Onbewuste aannames
Onderzoek je onbewuste aannames en toets deze door onderzoek in de praktijk.
Door nauwkeurig te onderzoeken hoe je innovatie in de praktijk wordt gebruikt, zul je erachter komen dat je bij het ontwerp en ontwikkeling van je innovatie allerlei onbewuste aannames hebt gedaan. Je merkt dit doordat je innovatie niet of anders werkt dan je had verwacht. Sta hiervoor open, want je innovatie kan alleen een succes worden als je goed inzicht hebt in de werking van je innovatie. Begrijpen waarom iets niet werkt zoals beoogd biedt je mogelijkheden om je innovatie te verbeteren en toch succesvol te kunnen implementeren.