#Advies op maat: maak je verhaal niet te complex
Innovatie begint bij een goed idee, maar dan ben je er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat dit goede idee ook daadwerkelijk uitgroeit tot een succesvolle zorginnovatie? Elke maand helpen de adviseurs van Zorg voor innoveren verschillende zorgvernieuwers op weg in hun implementatie-proces. Zo ook André Elands en Geeske van Oort van The eNose Company. Zij willen graag dat hun toepassing zo snel mogelijk op de markt komt en klopten onder andere aan bij Zorg voor innoveren voor een check of ze op de goede weg zijn.
André en Geeske zijn betrokken bij de ontwikkeling van de Aeonose. Dit is een ademtest waarmee onderzocht kan worden of mensen bepaalde indicatoren bevatten die wijzen op specifieke ziekten zoals darm- of longkanker. Een zorginnovatie die veelbelovende resultaten laat zien en ook vervelende behandelingen zoals een endoscopie zou kunnen vervangen in de toekomst.
Onderzoeksproces
De innovatie is nog niet in gebruik maar zit wel in de eindfase van de ontwikkeling. Diverse studies zijn succesvol afgerond en voor beide ziektebeelden zijn hoge inclusie aantallen gehaald. Voor longkanker zijn ruim 1.500 patiënten onderzocht en voor darmkanker 5.000. Een voorspoedig onderzoeksproces zo lijkt het. Maar hoe kunnen ze er nu voor zorgen dat deze toepassing ook zo snel mogelijk daadwerkelijk in gebruik genomen wordt?
Verschillende belangen
Om te onderzoeken hoe de Aeonose goed op de markt gebracht kan worden, hebben André en Geeske al veel gesprekken gevoerd met verschillende partijen. Deze vele gesprekken zorgen ervoor dat het soms wat onoverzichtelijk wordt. En veel partijen hebben ook andere belangen. Zo hebben medisch specialisten bijvoorbeeld soms andere wensen dan patiënten en kan vervanging van reguliere behandelmethodes niet voor iedereen financieel goed uitpakken.
Niet te complex
Tijdens het consultgesprek met de adviseurs van Zorg voor innoveren, zijn ze dieper ingegaan op de vraagstelling van de eNose Company. Wat kunnen gebruikers met deze innovatie en wat is nodig om de Aeonose op de markt te krijgen? De belangrijkste les die André en Geeske mee naar huis hebben genomen, is dat zij de presentatie van de Aeonose niet te complex moeten maken of op elk detail in moeten gaan. Ze beschrijven het als een prettige bijeenkomst waarbij het makkelijk schakelen was en de discussie snel leidde naar goede en nuttige input. Er werd ter plekke meegedacht om de vraagstelling van de Aeonose helder te krijgen. Zelf beschrijven ze het als hulp bij orde scheppen in de chaos. En een stap dichter bij de implementatie van de innovatie.
Op het consultgesprek kijken André en Geeske beiden positief terug. De opzet van het consultgesprek vonden ze erg fijn en ze hebben ook het gevoel dat ze in de toekomst nog terug mogen komen met vervolgvragen of nieuwe innovaties.
Hoe nu verder?
André en Geeske hopen begin volgend jaar te kunnen starten met reguliere inzet van de Aeonose bij zorgonderzoek. Als stip op de horizon hopen mikken ze op de inzet van de Aeonose ook bij andere ziektebeelden dan long- of darmkanker om zo nu nog nare behandelingen te vervangen. En dat de Aeonose beschikbaar komt voor bevolkings-onderzoek.