#Advies op maat: weet wat je verdienmodel is
Innovatie begint bij een goed idee, maar dan ben je er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat dit goede idee ook daadwerkelijk uitgroeit tot een succesvolle zorginnovatie? Elke maand helpen de adviseurs van Zorg voor innoveren verschillende innovatoren op weg in hun implementatieproces. Zo ook Esther Sijm van Doorzorg. Zij wilde weten waar ze financiering voor haar project kon vinden. Hoe hebben de adviseurs van Zorg voor innoveren haar op weg geholpen?
Jarenlang heeft Esther als ergotherapeut gewerkt met kankerpatiƫnten. Zij zag dat binnen het ziekenhuis de zorg rondom de patiƫnt goed is geregeld en de verschillende behandelaars met elkaar afstemmen. Maar zodra de patiƫnt buiten het ziekenhuis komt - omdat hij of zij is genezen, moet leven met kanker of is uitbehandeld - dan valt deze goede begeleiding vaak weg. Patiƫnten zijn op zichzelf aangewezen. Vaak weten zij niet waar ze moeten zoeken naar de zorg die ze zo hard nodig hebben of welke zorg het beste past bij hun hulpvraag. Daarnaast werken behandelaars van verschillende instanties vaak langs elkaar heen.
Doorzorg als spin in het web
Esther zag hier een kans, stopte met haar baan en richtte Doorzorg op. Haar doel is om oncologische (na)zorg te bieden door een netwerk te vormen tussen de 1e, 2e en 3e lijns-zorg. De verschillende behandelaars moeten aan elkaar gekoppeld worden zodat ze allemaal de optimale behandeling kunnen bieden. De kankerpatiƫnt heeft een spin in het web nodig, en Doorzorg kan volgens Esther deze rol vervullen.
Een verdienmodel
De vraag van Esther is door Zorg voor innoveren behandeld via een consultgesprek. Dat houdt in dat de vraagsteller om de tafel gaat zitten met verschillende adviseurs. Na dit overleg is het de bedoeling dat de innovator met concrete adviezen naar huis gaat, om zelf verder op weg te gaan.
En deze adviezen heeft Esther zeker gekregen, zo vertelt ze. Maar wat ze misschien nog belangrijker vindt, is dat de adviseurs haar serieus namen. Esther kreeg een plek om haar verhaal te doen, om te laten zien dat het idee achter Doorzorg aansluit bij de ambities en plannen van de overheid. En hier werd volgens haar oprecht naar geluisterd en vervolgens meegedacht. Esther kwam binnen met een vraag, maar kreeg vervolgens na haar presentatie verschillende vragen terug. Want uit ervaring van Zorg voor innoveren blijkt vaak dat de gestelde vraag niet altijd de juiste is. Esther was op zoek naar financiering, maar had nog geen sluitend verdienmodel. Zonder dat je weet hoe jouw innovatie zich terug weet te verdienen, zullen investeerders of subsidieverstrekkers niet snel met je in zee gaan. De opdracht voor Esther was daarom om haar verdienmodel uit te werken. Om haar hiermee op weg te helpen, heeft ze van de adviseurs verschillende contactgegevens gekregen om te benaderen.
Maar de ondersteuning stopte niet na het consultgesprek, zo geeft Esther aan. Met verschillende adviseurs heeft ze nu nog steeds contact; āZorg voor innoveren is mijn Doorzorg, zij leggen voor mij de verbinding tussen de verschillende zorgpartijen die ik nodig heb en zelf niet weet te vindenā.
Hoe nu verder?
Met het benaderen van alle verkregen contacten is Esther nog wel even zoet. Maar stilzitten doet ze sowieso niet. Na het opzeggen van haar baan om zich volledig op Doorzorg te kunnen focussen, is Esther non stop bezig geweest. Ze heeft nu een website en contacten met een lokaal ziekenhuis die heil zien in haar methode. Volgens Esther is het vooral belangrijk dat mensen in je geloven. Dit vond ze bij Zorg voor innoveren en daarvoor ook bij reclamebureau Groeier!. Zij hielpen haar uitzoeken waar ze echt in gelooft en daaruit is Doorzorg ontstaan. Ook nu nog zijn zij een belangrijke partij voor Esther.
Als stip op de horizon geeft Esther mee dat ze niet alleen hoopt dat Doorzorg ooit beschikbaar komt voor alle kankerpatiƫnten in Nederland, maar ook dat het beschikbaar komt voor andere ziektebeelden. Want ook bijvoorbeeld hartpatiƫnten kunnen deze ondersteuning en begeleiding goed gebruiken.