BrabantZorg speelt 18 FTE vrij dankzij beeldzorg: 'E-health geeft cliënt een stukje leven terug'
Tijdens een pilot met beeldzorg in 2019, ontdekte BrabantZorg de impact van beeldzorg bij cliënten, mantelzorgers en medewerkers. Inmiddels bespaart de organisatie gemiddeld al zo’n 18 minuten per zorgmoment. Met 375 unieke gebruikers hebben zij hun subsidiedoel overstegen en is BrabantZorg een mooi voorbeeld van de implementatie en opschaling van zorginnovatie.
Urgentie doet opschalen
Zorgorganisatie BrabantZorg heeft door de urgentie van de coronacrisis beeldzorg sneller geïmplementeerd. Met behulp van SET-subsidie hebben zij inmiddels een sterke business case en weten zij wat ervoor nodig is om dergelijke e-health toepassingen te doen slagen.
BrabantZorg biedt zorg aan 11.000 cliënten in de regio Oss, Uden, Meierijstad en Den Bosch. De organisatie biedt ondersteuning, welzijn, zorg en wonen en levert beeldzorg via de Compaan. Met de Compaan kunnen cliënten gemakkelijk contact zoeken met zorgmedewerkers en familie. Beeldzorg bevordert sociaal contact, bestrijdt eenzaamheid en faciliteert meer eigen regie en veiligheid. De preventieve werking van Beeldzorg zorgt voor afname in de zorgconsumptie. Wij spraken met Lieke van Sleeuwen, wijkverpleegkundige in de gemeente Meierijstad en Jeroen Hankel, projectleider bij BrabantZorg over de resultaten en successen van hun SET-traject.
Fysieke zorg beschikbaar houden voor wie het echt nodig heeft
Toen er tijdens corona urgentie ontstond om snel op te schalen met beeldzorg, pakten Jeroen en zijn collega’s de telefoon om met leveranciers te bellen over de maximale inzet van de Compaan. De SET-subsidie zorgde ervoor dat de opstartkosten gedekt waren en er op grote schaal kon worden geïmplementeerd. Dankzij de sterke fundering die zij met de SET-subsidie gelegd hebben, houden ze nu meer uren over. De bespaarde uren besteden zij aan fysieke zorg voor cliënten die echt niet zonder kunnen. Ook hoeven zij minder vaak nee te zeggen. En dat doet iemand met een zorghart goed.
De Compaan geeft mensen hun leven terug
De coronacrisis heeft voor velen het nut van de Compaan bewezen. Want hoe fijn is het om eenzaamheid op te lossen door te bellen met je familie en elkaar te kunnen zien en beleven? En hoe leuk is het dat je spelletjes kunt spelen op de Compaan, en tegelijkertijd even snel kunt bellen met een verpleegkundige tijdens het koken? Dat je niet thuis hoeft te blijven voor ondersteuning bij het innemen van je medicatie? Hulpmiddelen zoals de Compaan geven mensen hun leven terug, als je het Lieke en Jeroen van BrabantZorg vraagt.
Het succes van de implementatie ligt volgens Jeroen en Lieke vooral bij de medewerkers die hem gebruiken. Zij zijn de ambassadeur naar de cliënt en hun mantelzorger, maar ook naar hun collega’s. Jeroen: “Er zijn teams die je 10 Companen kunt geven en die zorgen dat het goed komt, en er zijn teams die extra overtuiging en ondersteuning nodig hebben bij de implementatie. Sommige teams hebben veel op hun bordje, die kun je niet zomaar overvoeren met extra dingen.” Nu er rust is ziet BrabantZorg dat er een goed fundament is met veel 'best practices'; “We zien dat het echt werkt en dan stap je af van de vraag ‘of’ en ga je naar de vraag ‘Hoe?’”, vertelt Jeroen.
Benieuwd hoe Brabantzorg medewerkers heeft gemotiveerd om de toepassing te gebruiken en welke resultaten zij hebben behaald? Lees dan het gehele interview op de website van ZonMw.