Carintreggeland omarmt digicoaches
Zorgorganisatie Carintreggeland is bezig met het digivaardiger maken van het zorgpersoneel en dat heeft alles te maken met ambities. Eén daarvan luidt ‘anders digitaliseren’. Het doel is om het werk voor zorgprofessionals eenvoudiger en leuker te maken. Dit doet Carintreggeland onder andere met behulp van 19 enthousiaste digicoaches op de werkvloer.
Anders digitaliseren
‘Wil jij even die rapportage in het ECD schrijven?’ of ‘Oeps, drieduizend ongelezen mails..’ Bij veel zorgorganisaties komt dit nog geregeld voor; zorgmedewerkers die het digitale werk bij een collega neerleggen, of simpelweg niet digivaardig genoeg zijn om met hardware of software om te gaan. Zorgorganisatie Carintreggeland zag dat er meer nodig was dan enkel een scholing om de basis digitale vaardigheden bij te spijkeren. Alle medewerkers beschikken over tenminste een iPad, maar daar moeten zij ook goed mee om kunnen gaan voordat het werk pas echt eenvoudiger en leuker wordt.
"Als wij echt anders willen digitaliseren, moeten wij nu al bezig zijn met medewerkers digitaal vaardig te maken"
“Het is een ambitie,” vertelt Carla Kerkdijk, manager Werk en Leren bij Carintreggeland, “anders digitaliseren, waarbij wij door middel van (zorgtechnologische) hulpmiddelen de zelfredzaamheid en regie van cliënten willen vergroten. Daarnaast het werk nu en in de toekomst eenvoudiger en leuker maken. Heel veel medewerkers vinden het moeilijk om met digitale middelen om te gaan. Als wij echt anders willen digitaliseren, moeten wij nu al bezig zijn met medewerkers digitaal vaardig te maken. Een feit is dat in de gehandicaptenzorg tien procent van de zorgmedewerkers digitale starter is. In de ouderenzorg is de aanname dat dat percentage hoger ligt, misschien zelfs twintig procent. Dat moet anders. De wereld om ons heen verandert, de wereld van de zorg verandert. Dat betekent dat zorgmedewerkers bekwaam moeten worden in de digitale wereld. Daarom zijn wij gestart met het Project digitale vaardigheden en hebben wij binnen onze organisatie digicoaches geworven.”
Beeld: ©Carintreggeland
De digicoaches doen hun best om collega's via beeldbellen te helpen met digitale vragen.
Voorbereiding
In 2019 kwam Carla in contact met Suzanne Verheijden, via ’s Heeren Loo Zorggroep. Daar was het proces omtrent digitale vaardigheden in de zorg al gestart. “Ik werd door Suzanne heel enthousiast en zij inspireerde mij om aan de slag te gaan. Zij vertelde hoe zij handen en voeten had gegeven aan dit onderwerp. Ik dacht: dat zijn kansen voor ons hier in Twente.” In maart 2020 zijn 19 enthousiaste digicoaches gestart met het trainingstraject. Daarnaast verzorgt Carintreggeland ook zelf trainingen en intervisies voor hun digicoaches. Zo wordt iedereen binnen de organisatie wegwijs gemaakt met de meest gebruikte apps, intranet, het Leerplein (de digitale leeromgeving voor medewerkers) en andere digitale middelen.
“Bij de uitrol van de iPad is de digicoach aanwezig voor de uitleg”
Digidates
Carla vertelt dat corona impact heeft gehad op de digitale vaardigheden van de medewerkers. “Ineens moesten wij werken op afstand. Ik weet nog dat ik voor de coronacrisis steeds MS Teams in beeld kreeg wanneer ik mijn laptop opstartte. Ik dacht nog: wat moet ik met dat programma? In maart van 2020 werd het ineens dagelijkse kost. Contact met collega’s, cliënten en mantelzorgers verliep vanaf toen soms via MS Teams. Dat wij net digicoaches hadden opgeleid was een win-winsituatie. De digicoach kon het geleerde werk meteen in praktijk brengen en helpen om over digitale angsten heen te komen. Dat gebeurt via digidates.” Tijdens de digidate kunnen medewerkers hun digitale problemen aan de digicoach voorleggen. Daarnaast zijn de digicoaches opgenomen in het onboardingtraject voor nieuwe medewerkers. “Bij de uitrol van de iPad is de digicoach aanwezig voor de uitleg. Verder wordt binnen de organisatie veel reclame gemaakt voor de digicoach. Zo dragen zij kleurige herkenbare shirts, hangen er posters op de verschillende locaties en medewerkers krijgen een kaart met de uitnodiging voor een digidate. “En als de medewerker een date heeft gehad, kan de digicoach een digitale kaart naar de medewerker versturen. Daar staat bijvoorbeeld op: ‘Jij wordt steeds digitaler! Een compliment over jouw digitale vaardigheden.’”
Beeld: ©Carintreggeland
Iedere donderdag staat digicoach Judith tijdens het spreekuur klaar voor collega's.
Werkplezier
Op de vraag wat de digicoaches van hun werk vinden hoeft Carla niet twee keer na te denken: “Zij vinden het werk heel leuk! Zij zijn proactief en sluiten aan bij (digitale) overleggen om te helpen. Soms doen zij dat vanuit huis, soms bij een van onze locaties. In verband met de coronavaccinaties is het beleid rondom werken op locatie gelukkig iets versoepeld. De spreekuren worden goed gebruikt door medewerkers en ook de reacties van mijn collega-managers zijn lovend. Zij zijn enthousiast en blij met de inzet van de digicoaches omdat zij met zoveel digitale vragen kunnen helpen.”
Carla verwacht dat het inzetten van digicoaches op lange termijn ook effect heeft op de cliënten. De digicoaches gaan ook een rol krijgen in het implementatieplan van zorgtechnologie. Zij zijn dus niet alleen bezig met de medewerkers digitaal vaardig maken, maar ondersteunen ook bij de effectieve inzet van zorgtechnologische hulpmiddelen. Tot eind dit jaar worden de digicoaches nog volledig ingezet, waarna een advies op het project zal volgen. Carla: “Ik verwacht dat de rol van de digicoach zeker nodig zal blijven. Zo kunnen zij nieuwe medewerkers blijven inwerken, maar kunnen zij ook blijven helpen met het overdragen van nieuwe digitale en technologische ontwikkelingen.”
Tip van Carla
“Maak gebruik van de kennis en kunde die wij elkaar te bieden hebben. Kijk naar zorgorganisaties om jou heen en bekijk of bepaalde zorgtechnologie voor jouw organisatie ook nuttig is. Het is heel inspirerend om te zien en te horen wat er allemaal al ontwikkeld is!”