Digitale medicatiegesprekken toegankelijk voor iedereen
Al enkele jaren voert Mark Slager van apotheek Orion uit Amersfoort zogeheten polyfarmaciegesprekken. Hij praat dan met – veelal oudere – mensen die meerdere geneesmiddelen gebruiken, om te checken of alle medicatie nog zinvol is. In de regel voert óf de apotheker óf de huisarts zulke gesprekken. Mark doet dit sinds twee jaar met huisarts en patiënt. Tijdens de eerste lockdown wilde de Amersfoortse apotheker de gesprekken voortzetten via beeldbellen. Voor een deel van de patiënten was dat spannend en ook sommige huisartsen hadden bezwaren. Om dit soort digitale zorg obstakels te slechten vroeg Mark subsidie aan bij Zorg voor innoveren, om een Implementatie- en opschalingscoach te kunnen inschakelen.
Goedkope oplossing
Tijdens de eerste lockdown wilde de Amersfoortse apotheker de gesprekken voortzetten via beeldbellen. Het project moest de technologische belemmeringen verkleinen en een goedkope oplossing bieden die voor zoveel mogelijk mensen bruikbaar is, ook mensen zonder tablet of computer. De oplossing: een doos met daarin een schone, gedesinfecteerde tablet, ontsmettingsmiddel, een doosje voor eventuele retourmedicatie en heldere instructies. De bezorgdienst van de apotheker brengt de doos bij de cliënt en haalt die na gebruik weer op. Daarnaast is goed nagedacht over de privacy.
Voordeel
Bijkomend voordeel van het beeldbellen is dat apotheek en huisarts beter zicht krijgen op mogelijk aanvullende medicatie die de cliënt gebruikt, bijvoorbeeld middelen die door het ziekenhuis of de ggz worden voorgeschreven of bij de drogist wordt gekocht. Inmiddels is ook contact gelegd met een ROC in Amersfoort. Als stage gaan studenten de bezorging van de doos uitvoeren.
Ook gebruikmaken van een Implementatie- en opschalingscoach? Lees meer.
Het hele artikel lezen? Dat kan hier.