eHealth nog onvoldoende benut volgens eHealth-monitor 2017
Zorggebruikers weten vaak niet wat er allemaal mogelijk is op het gebied van eHealth, en voor zorgverleners is het vaak niet duidelijk hoe ze eHealth toepassingen kunnen inzetten. Hierdoor blijft het gebruik ervan achter bij het aanbod, en blijft opschaling van toepassingen vaak uit, volgens de eHealth-monitor 2017 van onderzoeksinstituten Nictiz en NIVEL.
Zij stellen dat er de afgelopen jaren grote stappen zijn gezet op het gebied van eHealth. Zo wordt er meer onderzoek gedaan naar de effecten van eHealth-toepassingen, is het aanbod van online contactmogelijkheden toegenomen en bieden medisch specialisten en verpleegkundigen steeds vaker online inzage in het medisch dossier. Toch blijft het gebruik van deze mogelijkheden achter in de dagelijkse praktijk.
Nut en noodzaak van eHealth
Nictiz en NIVEL doen een aantal aanbevelingen om het gebruik van eHealth te stimuleren. Zo zou de overheid en ICT-leveranciers moeten zorgen dat patiĆ«ntgegevens altijd beschikbaar en up-to-date zijn, en kunnen zorgaanbieders helpen bij het verhelderen van ānut en noodzaakā van eHealth voor patiĆ«nten. De onderzoeksinstituten pleiten ook voor meer wetenschappelijk onderzoek naar de succes- en belemmerende factoren bij het gebruik van eHealth.