Innovatie is een succes als je de eindgebruiker meeneemt
De heren van TrueSim hebben een duidelijke visie. Het verbeteren van zorg. Pieter Tegelaers en Jasen Hashem zijn beide IC-verpleegkundige en kwamen met het idee om simulatietrainingen voor zorgprofessionals te verbeteren met behulp van Augmented Reality (AR). Trainen met behulp van AR om ziektebeelden te herkennen klinkt heel mooi, maar kan iedere zorgprofessional daar ook mee omgaan? Hoe zit het eigenlijk met die digitale vaardigheden van de eindgebruiker? En hoe zorgen Jasen en Pieter, winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs 2020, voor een laagdrempelig gebruik van hun product?
Simulatietrainingen
Jasen heeft veel ervaring met simulatietrainingen in de zorg en Pieter krijgt energie van zorg verbeteren. Zo werd TrueSim geboren. Met behulp van de TrueSim applicatie kunnen zorgprofessionals oefenen in een levensechte gesimuleerde werkelijkheid. De trainees worden op diverse niveaus van begin tot het eind uitgedaagd. Met TrueSim hebben zorgprofessionals het gevoel voor een echte patiënt te staan. Er wordt getraind op hoe men dient te handelen bij vitale bedreigingen. Bedreigingen zoals deze zich in de realiteit afspelen. Zo is men beter voorbereid op de praktijk. Jasen: “We horen consequent uit evaluaties van trainingen dat zorgprofessionals het lastig vinden om realistische voorstellingen te maken tijdens de training. TrueSim is de uitkomst voor dit probleem.”
Problemen
Normaal gesproken wordt er getraind met een pop om ziektebeelden te herkennen. Hier zitten echter problemen aan vast. Een ziektebeeld nabootsen op een pop is lastig. Daarnaast doet zich een ander belangrijk probleem voor volgens Jasen. “De huidige manier van trainen is duur. Zorgprofessionals moeten voor de dagtraining naar een externe locatie, er komen een of meerdere trainers aan te pas en daarnaast zijn de poppen in de aanschaf ook duur. Wij kwamen met het idee om de training terug te halen naar de werkplek. Bovendien kun je als er een bril aanwezig is op de werkplek, de training herhalen wanneer je wilt. Herhaling is super effectief.”
Beeld: ©TrueSim
Kan iedereen met zo’n bril omgaan?
Een groot onderschat probleem is het gebrek aan digitale vaardigheden bij zorgpersoneel. Maar dat is niet de enige uitdaging. Mooie innovaties blijven regelmatig op de plank liggen. “Er worden veel nieuwe technieken en apparaten geïntroduceerd op de werkvloer. Zo’n innovatie moet goed geïmplementeerd worden, anders werkt het niet. Dat hebben wij meegenomen in ons innovatieproces.” Vanaf het begin heeft TrueSim de eindgebruiker meegenomen in het proces. Van de ontwikkeling van de bril tot de simulatietraining. Pieter: “Hoe loggen gebruikers in? Hoe komen ze in hun persoonlijke omgeving? Zijn de letters groot genoeg en de knoppen duidelijk? Allemaal aspecten die we hebben voorgelegd aan de eindgebruiker. Alleen op die manier zorg je ervoor dat iedereen met deze innovatie kan omgaan.”
De eindgebruiker geeft nuttige inzichten
Samen met zorgprofessionals het innovatieproces doorlopen, heeft voor de mannen van TrueSim tot nieuwe inzichten geleid. “Zo vroeg iemand tijdens het testen waarom het niet mogelijk is om met je telefoon in te loggen. Iemand anders zei weer dat het prettig is als je geen knoppen hebt, maar gewoon tegen de bril kunt praten. We hebben onze visie over het gebruik van de bril bijgesteld om te voldoen aan de wensen en ideeën van de eindgebruiker. We besteden daarnaast veel aandacht aan goede instructievideo’s en tips voor het gebruik van de bril. We willen dat de software zo slim is ingericht, dat herkend wordt wanneer bepaalde handelingen met de bril niet zo lekker lopen. Zodra dat gebeurt, worden extra tips aangeboden. Het positieve stimuleren is daarbij extra belangrijk. Als iemand een handeling goed uitvoert, krijgt degene een compliment.”
Implementatie- en opschalingscoach
Zorgprofessionals weten als geen ander waarom innovatie in de zorg nodig kan zijn. Maar dat maakt ze niet meteen een ondernemer. De regeling Implementatie- en opschalingscoaching van Zorg voor innoveren kwam voor Jasen en Pieter als geroepen. “We zijn mensen in de zorg, geen bedrijfsmannen! Via deze regeling kregen we nuttige bedrijfsadviezen. Van marktonderzoek, tot strategie en validatie. Je moet je aannames onderzoeken, want waarschijnlijk kom je erachter dat het toch net iets anders ligt. We hebben heel veel aan die coaching gehad en we hebben zelfs weer een nieuwe subsidie aangevraagd!”
Toekomst
Samen met het Elkerliek ziekenhuis en verschillende software developers zijn Jasen en Pieter bezig met het bouwen van hun product. Het plan is om het derde kwartaal van dit jaar een echt product te realiseren waarmee op zes ziektebeelden getraind kan worden. Daarnaast dromen ze van het opschalen naar zoveel mogelijk ziekenhuizen. Pieter: “We willen zorgprofessionals overtuigen dat onze training effectiever is. Wij kunnen de vertaalslag maken tussen zorgprofessional en de ontwikkelaar. Die spreken namelijk niet dezelfde taal. Onze kracht ligt in die sleutelrol die we pakken. Wij weten als geen ander waar zorg soms misgaat. Daarom word ik zo enthousiast van dit product.”
Gouden tips voor zorgvernieuwers
“Innoveer vanuit een bestaand probleem. Kijk wat zorgprofessionals of patiënten als probleem ervaren en ga dit eerst onderzoeken. Is het wel precies het probleem of ligt er nog iets ten grondslag aan dat probleem?” Jasen vult aan: “Toets je aanname en blijf geloven in jezelf. Het is een moeilijk proces, je bent lang bezig, maar geef niet op. Met dit soort prachtige ideeën kan de zorg beter en goedkoper worden.”