Online behandeling van depressie blijkt effectiever dan face-to-face
Al voor corona wilde GGZ-instelling PsyQ een digitaliseringslag maken om een moderne, nieuwe vorm van behandelingen te kunnen aanbieden. Die zou wachtlijsten verkorten, ruimte en tijd bieden aan behandelaars en patiënten, en de effectiviteit van behandeling vergroten. Een SET-subsidie maakte dit voor PsyQ mogelijk; de resultaten zijn bemoedigend. Niet alleen maken veel mensen inmiddels gebruik van online behandeling, deze blijkt ook nog eens effectiever dan traditionele methoden. We spreken met Annemiek van Dijke, PhD, klinisch neuropsycholoog en klinisch psycholoog-psychotherapeut bij PsyQ online.
PsyQ wilde een digitaliseringslag maken om een moderne, nieuwe vorm van evidence-based behandelingen te kunnen aanbieden; behandeling op basis van bewijs. De ggz-instelling richtte zich in eerste instantie op depressie en angststoornissen, waarvoor in de regio de langste wachtlijsten bestonden. ‘Dat hebben we eerst in een kleine pilot gedaan in het kader van een klinisch psycholoog-opleidingsproject,’ vertelt Annemiek. ‘Vervolgens heeft onze PsyQ-Parnassia groep samen met een app-aanbieder besloten dit op te schalen. Om de mensen op de wachtlijsten die regie willen nemen in deze moderne vorm van behandelen, te kunnen bedienen. En daarmee ruimte te geven en tijd aan collega’s behandelaars en patiënten die wat anders nodig hebben. Daarnaast wilden we de effectiviteit van de behandeling vergroten. Dat alles is mede mogelijk gemaakt door een SET-subsidie.’
Corona jaagt gebruik online aan
Annemiek is trots op wat er bereikt is en dat opschalen ten tijde van de corona maatregelen zo snel kon gebeuren. ‘In no-time hebben we opgeschaald doordat we eerder al veel ervaring hadden opgedaan met 100% online behandelen. We konden snel reageren met het bouwen van internetsites waar behandelaren konden zien hoe dat moest. En we hadden al webinars gemaakt om elkaar te informeren hoe je online een angst-, trauma- of depressie behandeling doet. Binnen ongeveer 14 dagen hebben we opgeschaald naar 1.000+ accounts.’
Een aantal jaren later wees onderzoek uit dat de 100% onlinebehandelingen effectiever zijn dan behandelingen op locatie; die voor depressie zelfs veel effectiever. De Digitale Poli’s van PsyQ gebruikten de e-healthtoepassing NiceDay, ontwikkeld door Sense Health in samenwerking met behandelaren van de online poli van PsyQ. NiceDay biedt cliënten een mobiele oplossing (app) die de volledige digitale behandeling ondersteunt. Behandelaren gebruiken een web-portal waarmee zij hun cliënten realtime ondersteunen. En dat doen ze succesvol. ‘Na de corona maatregelen dacht iedereen dat blended care (een combinatie van deels op locatie en deels beeldbellen) de ‘best of both worlds’ is, maar dat komt er in ons onderzoek vooralsnog niet uit,’ licht Annemiek toe. ‘De inzet van de app functionaliteiten in de behandeling vergroot de effectiviteit van behandeling boven beeldbellen alleen. Bovendien hebben behandelaren uit de reguliere teams de neiging om het beeldbellen als “extraatje” of noodzaak te zien en niet als “echte therapiesessie”. De resultaten van blended behandelen lijken in ons onderzoek meer op de behandelresultaten van reguliere therapie maar dan met meer minuten, en verschillen behoorlijk van de behandelresultaten van 100% online behandelen met de app omgeving. Je kunt streven naar meer patiënten behandelen in minder behandelminuten met lagere kosten, maar als je de effectiviteit van de behandeling kunt vergroten dan kun je zorgen voor een geringere terugval; zo doe je ook iets aan de vermindering van de zorgvraag en vermindering van de zorgkosten.’
Lees verder
Wil je het interview over de digitaliseringslag bij PsyQ verder lezen? Dat kan bij ZonMw.